2010/11/03

Strikketradisjon

Blad med strikkeoppskrifter fra 1960tallene
Dette bladet har jeg funnet hos min mor. Hun pleier å strikke for faktisk hvert nyfødt barn og begynte å gjøre det da hennes første barn skulle komme til verden .........Jeg, PillePalle :)
Denne sparkeposen har hun strikket minst 10 ganger for forskjellige barn og først, som sagt, for meg.
Se her! Fru PillePalle som spebarn, bare 3 måneder gammel (p.v.). På høyre ser du min eldstemann i Januar 1997, ca. 2 måneder gammel. Selvfølgelig har han også fått en strikkete sparkepose fra sin mormor (kalles Godma hos oss). Litt variert, men umiskjennelig den tradisjonsrike sparkeposen. Den var jo kjempevarm, det kan du tro!
Denne heklete posen fant jeg i et av mors blader som er fra ca. 1990. Liker den veldig godt, jeg. Kanskje litt inspirasjon for de som venter barn?
Bei meiner Mutter fand ich uralte Strickanleitungen aus den 60ern. Den Strampelsack hat sie sehr oft für diverse Neugeborene rundherum gestrickt, aber den ersten für mich. Ich bin das Baby mit dem Pudel auf der Brust :) Daneben mein ältester Sohn, natürlich ebenfalls im Strampelsack von seiner Godma. Er war damals ca. 2 Monate alt. Den Häkelanzug find eich auch sehr schön, er stammt aus einem etwas moderneren Heft.

7 kommentarer:

  1. Dette er virkelig et plagg som bør komme til heder og ære igjen! Tenk så godt det må være å ligge der og sparke, lett og ledig, inni en slik pose!

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Hei PillePalle!

    Så fine bilder! :) Koselig med familietradisjoner. Det var virkelig fine sparkeposer!!
    Liker lukkemekanismen på den strikkede posen, og den heklede var kjempestili!! Vet du om det er mulig for meg å få oppskriften på de der...? Fikk akutt lyst til å prøve meg på en sparkepose..

    Takk for koselig kommentar på hekleteppet- liker å hekle store bestemorruter til tepper =)

    Klem fra M

    SvarSlett
  4. Hei PillePalle - takk for hyggelig kommentar:) Så flotte baby-poser - og så koselig med en strikkende mormor - det har vi også:)
    Ha en fin torsdagskveld - hilsen fra Bente.

    SvarSlett
  5. Kjære Pillepalle
    Så gøy å se lille søte Pillepalle i sparkepose!! De var herlig disse posene moren din strikket. Moren min var så rastløs og hadde ikke ro i baken til å sitte stille og strikke, så her var det lite hjemmestrikk kan du si.
    Pillepalle; tusen takk for koselig postkort i dag. Du er så søt og omtenksom!!!
    I morgen er far i huset ferdig med sin harde arbeidsperiode og det gleder vi oss til.
    Jeg hoster og harker og er tungpustet, men nå regner jeg med snart å bli frisk. Tenker det hjeper på å få hjem far i huset. Ha en koselig kveld, kjære deg!
    Klemmer fra Kaspara

    SvarSlett
  6. Genialt! De sparkeposene så geniale ut - for en bra barselgave. Artig å se deg som baby. God helg, Pillepalle!

    SvarSlett
  7. ÅÅå, for en UTROLIG skjønn sparkepose sønnen din hadde!!! Helt utrolig fin!!!!

    SvarSlett